26 Haziran 2012 Salı

Steffens'ın Diyecekleri Var

"En güzel resim henüz yapılmadı, 
en büyük oyun henüz yazılmadı, en görkemli şiir okunmadı.
Yeryüzünde ne mükemmel bir demiryolu var,
ne kusursuz bir hükümet, ne de uygulanan yasalar.
Fizik, matematik ve en gelişmiş ve en doğru bilim,
temelden değiştiriliyor. Kimyanın bilim sayılması o kadar 
yeni ki; psikoloji, ekonomi ve sosyoloji çalışmalarıyla,
Einstein'in doğmasını sağlayacak bir Darwin bekliyorlar.
Okullarımızdaki parlak çocuklara,
bütün bunlar anlatılabilse, belki hepsi futbol, parti
ya da hak edilmemiş mevkilerin uzmanı 
olup çıkmayacak. Ama anlatılmıyor, buna karşılık;
onlara sadece bilinenleri öğrenmeleri gerektiği söyleniyor.
Bu hiçbir şey değildir."

Steffens, Amerika'da araştırmacı gazeteciler için kullanılan
'Muckraker' tanımının öncülerinden;
işini usulsüz yapan politikacı, sanayici vs. takımının
pek sevmediği bir gazeteci.  


Lincoln Steffens'in 1931'de yazdıklarını okudunuz. Bütün söylediklerinin bugün de en az o zamanki kadar geçerli olduğu görülebiliyor, değil mi? Bu cümlelerde hareketle bakarsak, değişime başlamak için daha ne kadar vakit var diye düşünüyoruz? Takılıp kalıyoruz, her dönemin kendine göre yeniden şekil vermeye çalıştığı eğitim ve öğrenim şekillerine. Polemikler üretiyoruz sanki başımızda yeterince yokmuş gibi... Daha ne üretilebilir ki, diyen bir jenerasyona doğru gidiyoruz (çoğunlukla ben de dahil)... Hayatta keşfedilebilecek son şeyin internet olduğunu, daha ileriye gidilemeyeceğini; gidilse de bulunanın ancak onun çevresinde dönüp dolaşan şeyler olabileceğini düşünüyoruz. Peki öyle mi? Her şey bitti mi gerçekten?

Gönül verdiğimiz alanda kıçımızı yırtarcasına çalışmak için daha ne görmemiz gerekiyor, bilmiyorum. Sürekli ağzımıza çöreklenen gevelemelerden artık vazgeçip, işe mi dökülsek acaba? Evet! Ben hızla işe dönüyorum şimdi...

Hamiş: Neden alıntı yaptım? Çünkü insanlar bazen düşündüklerini kelimelere dökmekte zorlanırlar, o zaman onları düştükleri çukurdan çıkaracak birkaç kelimeye ihtiyaç duyarlar. İşin fenası çukurda olduklarını fark etmeyenler çoğunluktadır. Ben sadece çukurdan çıkmaya çabalıyorum. Böyleyken böyle işte... 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder